Pemburu Pelangi: "Budi Bahasa Budaya Kita"

"Budi Bahasa Budaya Kita"

/
0 Comments
Hari ini aku tergerak untuk menulis entry tentang berbudi bahasa kerana di sekolah baru aku,aku ada berjumpa dengan 2 orang guru yang aku rasa tidak faham apa itu nilai berbudi bahasa sepanjang hampir 3 bulan aku menimba ilmu disekolah ini.

Terlebih dahulu,apa yang korang faham dengan BUDI BAHASA?bahasa menunjukkan bangsa..so,selalu lah berbudi bahasa.aku sedar aku bukanlah orang yang terlalu berbudi bahasa sangat,kadang-kadang tu ada lah jugak terkasar bahasa dengan member-member dan setakat ni dengan orang dewasa belum pernah lagi aku menggunakan kata-kata kesat.

Persoalannya sekarang,Bukankah seorang insan yang bernama GURU itu patut menjadi contoh kepada pelajar-pelajarnya?mereka tidak seharusnya mengeluarkan kata-kata kesat walau semarah mana sekali pun..

Ceritanya begini,guru matapelajaran bahasa inggeris aku tersangat lah garang dan agak kurang ajar.kalau ada sorang tak bawak buku,habis lah orang tu..akan ada mcm-mcm perkataan yang keluar dari mulut teacher tu."stupid,lazy,tak guna" semua ade.kami dah lah nak PMR,percakapan yang keluar dari mulut seorang guru itu merupakan satu doa bagi kami walaupun teacher ni bukan melayu.kalau diorang terlupa nak bawak buku vocabulary,sanggup kawan-kawan aku ni pergi beli buku baru dan tulis balik menunjukkan betapa takutnya mereka padahal bile teacher tu masuk dia tak nak tengok pon.kan membazir tu.

ha! cikgu yang lagi sorang ni lagilah kurang ajar.ceritanya begini,aku ni dengan kawan-kawan aku nak keluar pergi tandas kot mase tu.tiba-tiba terserempak dengan cikgu lelaki MELAYU ni mase kiteorg baru je nak keluar kelas.tiba-tiba cikgu tu tanya "KENAPA KELUAR KELAS NI?NK KENA ROGOL?" what the hell?? what the STUPID question is that??agak-agak lah kan?selama ni aku keluar kelas tak pun kena rogol! bukan ke sekolah tu adalah tempat yang paling selamat?siapa yang nak rogol kiteorg?cikgu ke?nak je aku tanye soalan ni kat cikgu tu..!nak je aku cakap "cikgu ni tak reti nak berbudi bahasa sikit ke?tak kan lah anak murid yang nak ajar cikgu ape itu berbudi bahasa?"

kata-kata terakhir :jadilah contoh yang baik kepada pelajar-pelajar.tolong berbudi bahasa!


You may also like

No comments: