Pemburu Pelangi: Alahai Pencuri...

Alahai Pencuri...

/
0 Comments
KES 1 :
Pagi tu abang aku yang sulung yang menuntut di UPM nak pergi mandi,seperti biasa dia dan kawan sebilik dia tak akan kunci pintu kalau pagi-pagi.Entah macam mana pula hari tu ada pencuri.Dia curi laptop dan handphone kepunyaan kawan abang aku tu.Kawan abang aku tu apa lagi,tuduh abang aku lah yang culik curi barang dia dah abang aku yang satu bilik,satu katil,satu tilam,satu selimut  dengan dia.Dia mintak abang aku bayar barang-barang yang hilang tu.Nak dekat RM2,000 lah jugak.Ish...Kesian abang aku.Tak tau lah abang aku bayar ke tak.Aku harap dia tak bayar lah sebab tu bukan salah dia,lantaklah apa yang kawan dia nak cakap tapi tu bukan salah kau lah abang.Jadi,tak perlu buat semua tu..Pekak kan saja telinga kau kalau kawan kau tu terus menerus nak menyalahkan dan menfitnah kau.

KES 2 :
Aku dan beberapa orang kawan aku berkumpul dekat rumah salah seorang dari kami seperti biasa yang kami lakukan hampir setiap hari setelah pulang dari sekolah.Lepas semua orang dah balik.Tiba-tiba kawan aku yang kehilangan dompet yang di dalamnya ada duit bernilai RM50 dan kad pengenalan menelefon aku dan bertanya sama ada aku ada terambil dompet dia atau tiada.aku cakap lah tak ada.Semua orang yang ada masa tu,semua dia telefon tapi tak ada seorang pun yang mengaku.Keesokan harinya,dia menuduh kawan aku yang kami pergi rumah dia tu yang curi.Mungkin sebabnya ialah sebab rumah dia yang kami pergi dan dirumah dia ydompet kawan aku tu hilang.

KES 3 :
Boleh dikatakan ramai juga lah kawan sekelas aku yang membawa telefon bimbit ke sekolah.Hari tu,sorang budak cina kelas aku pergi kehilangan handphone dan dompet yang dalam dia ada kad pengenalan.Kawan aku pulak duduk sebelah dia.Apa lagi,kawan aku tulah kena tuduh sebagai pencuri.Keesokan harinya,kawan aku yang kehilangan duit dan kad pengenalan dia dalam kes 2 tu terdengar budak cina kelas aku mengumpat pasal kawan aku ni di dalam bahasa cina.Memandangkan kawan aku ni seorang yang berkebolehan bertutur dalam bahasa cina jadi dia faham apa yang mereka cakap.Aku pun tak tahu siapa pencuri sebenarnya.

Pengajaran : Kita semua tahu mencuri adalah suatu perbuatan yang berdosa.Jadi,kalau dah tahu kenapa kau,kau dan kau buat?lagi satu..JANGAN TERLALU CUAI!

Kata-kata terakhir : aku bersimpati dengan orang-orang yang kena tuduh walaupun mereka tidak melakukannya terutama abang aku sendiri..


You may also like

No comments: